6 starters voor een geweldige presentatie

Aandacht is een schaars goed. De hele dag worden we afgeleid door telefoon, mail, social media etc. Als je in de gelegenheid wordt gesteld om een echte presentatie te geven over iets wat je belangrijk vindt of wilt verkopen, is dat dan een unieke kans. En die wil je natuurlijk niet laten liggen. Je publiek is speciaal voor jou gekomen.

Onderstaande grafiek laat zien hoe de aandachtscurve van een gemiddeld publiek verloopt.  Je ziet dat er twee hoogtepunten zijn: bij de start en aan het einde van de presentatie.

aandachtscurve

Je begrijpt nu dat de start van je presentatie een belangrijk moment is om de aandacht van je publiek te pakken en te houden. Met een saaie, voorspelbare start is de aandacht al snel vervlogen. Maak het dus een beetje spannend voor je publiek, met één van de volgende technieken.

Een verrassende statistiek

Een leuk voorbeeld van een verrassende statistiek is dat mensen meer angst hebben om een presentatie te geven dan om dood te gaan. “HUH??”, denkt je publiek. Nu heb je de aandacht te pakken voor de rest van je betoog.

Provocatie

Provoceren is ’opzettelijk iets doen om een reactie te ontlokken’. Gebruik een provocatie om je publiek uit de tent te lokken. Een voorbeeld van een provocatieve start van je presentatie bij de Weight Watchers zou de uitspraak kunnen zijn ’dat slanke mensen veel gezelliger zijn dan dikke mensen’. Wedden dat je de aandacht er meteen bij hebt?

Anekdote

Anekdotes worden in een presentatie vaak gebruikt om bepaalde zaken te illustreren. Maar waarom begin je niet meteen met de anekdote? Het voordeel is dat je je publiek gelijk de mogelijkheid geeft om zich een beeld van de situatie te creëren.

“Stel je voor…”

Een variant op de anekdote is te starten met “Stel je voor…” . “Je staat op een strand. Wit zand voelt warm aan je voeten. De zee lijkt doorzichtig, azuurblauw en de palmbomen ruisen. Naast je ligbed staat een cocktail met ijsblokjes die tinkelen in het glas”.  Zalig toch? “Ga verder”, denkt je publiek.

Retorische vraag

Als je niet zo creatief bent aangelegd is er natuurlijk altijd nog de retorische vraag. De vraag die je stelt aan het publiek om er vervolgens zelf antwoord op te gaan geven. Vooral wanneer de vraag een vraag is waaraan iedereen zich in het publiek kan relateren, is dit nog altijd een zeer krachtige techniek. Een voorbeeld van een retorisch vraag zou kunnen zijn: “Wat is er nodig om niet te hoeven werken, maar toch voldoende geld te verdienen?”.

Quote of gezegde

Lee Iaccoca zei ooit: “Je kan briljante ideeën hebben, maar als je die niet over het voetlicht kan krijgen, dan leiden je ideeën nergens naartoe.”. Met andere woorden, je ideeën goed kunnen presenteren is een belangrijke vaardigheid.

Het voordeel van starten met een quote of gezegde die jouw mening onderschrijft is dat er een ‘onafhankelijke’ medestander is van jouw standpunt. Het geeft je publiek de indruk dat alles wat er na je quote komt, dan ook wel waar zal zijn.

Er is tegenwoordig maar weinig voor nodig om je publiek kwijt te raken. Met een goede opening van je presentatie krijg je je publiek op het puntje van hun stoel. En dat is precies waar je ze hebben wil.

Vragen? Meer informatie nodig? Of zin in een vrijblijvende afspraak?
Neem hier contact met ons op!

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.