happy woman exults pumping fists ecstatic celebrates success on gray wall background

Het vermogen om effectief te communiceren met leidinggevenden, collega’s en personeel is essentieel, ongeacht in welke branche u werkt. Werknemers in het digitale tijdperk moeten weten hoe ze berichten effectief kunnen overbrengen en ontvangen, zowel persoonlijk als via telefoon, e-mail en sociale media.

Belangrijkste communicatieve vaardigheden

Wil je je onderscheiden van de concurrentie?

Dit zijn de top 9 communicatievaardigheden die recruiters en sollicitatiebeheerders willen zien op je cv en begeleidende brief. Blijf deze vaardigheden ontwikkelen zodra je bent aangenomen, en je zult indruk maken op je baas, teamgenoten en klanten.

Luisteren

Neem de tijd om actief te luisteren. Actief luisteren houdt in dat er goed wordt gelet op wat de ander zegt en dat er verhelderende vragen worden gesteld. Door actief te luisteren, kunt u beter begrijpen wat de ander probeert te zeggen en kan het op de juiste manier reageren.

Non-verbale communicatie

Je lichaamstaal, toon, handgebaren en oogcontact, kleuren de boodschap die je probeert over te brengen. Een ontspannen, open houding (armen open, ontspannen benen) en een vriendelijke toon maken je toegankelijk en stimuleren anderen om openlijk met je te praten.

Oogcontact is ook belangrijk; je wilt de persoon in de ogen kijken om aan te tonen dat je bent gefocust op de persoon en het gesprek (wees echter niet te staren naar de persoon, wat hem of haar ongemakkelijk kan maken).

Let ook op de non-verbale signalen van andere mensen terwijl u praat. Vaak geven non-verbale signalen weer hoe iemand zich echt voelt. Als de persoon bijvoorbeeld niet in de ogen kijkt, kan hij of zij zich ongemakkelijk voelen of de waarheid verbergen.

Duidelijkheid en conclusie

Probeer uw boodschap in zo min mogelijk woorden over te brengen. Zeg wat u wilt, duidelijk en rechtstreeks. Denk na over wat je wilt zeggen voordat je het zegt; dit zal je helpen voorkomen dat je overmatig praat en / of je publiek in verwarring brengt.

Vertrouwen

Het is belangrijk om vertrouwen te hebben in uw interacties met anderen. Vertrouwen uitstralen kan net zo eenvoudig zijn als het maken van oogcontact of het gebruik van een stevige maar vriendelijke toon. Zorg er natuurlijk voor dat je niet arrogant of agressief klinkt. Zorg ervoor dat je altijd naar de ander luistert en je inleeft.

Empathie

Zelfs als u het niet eens bent met een werkgever, collega of werknemer, is het belangrijk dat u hun standpunt begrijpt en respecteert.

Open-minded

Sta open voor het luisteren naar en begrip van het standpunt van de andere persoon, in plaats van simpelweg uw boodschap over te brengen. Door bereid te zijn om een ​​dialoog aan te gaan, zelfs met mensen met wie je het niet eens bent, zal je productievere gesprekken kunnen voeren.

Respect

Mensen staan ​​meer open voor communicatie als je de mening van anderen respecteert. Eenvoudige acties zoals het gebruik van de naam van een persoon, oogcontact maken en actief luisteren wanneer iemand spreekt, zullen de persoon zich gewaardeerd laten voelen.

Feedback

Feedback kunnen geven en ontvangen is een belangrijke communicatieve vaardigheid. Managers moeten voortdurend zoeken naar manieren om werknemers op een goede manier feedback te geven. Luister naar de feedback die u krijgt, stel heldere vragen als u niet zeker bent van het probleem en lever inspanningen om de feedback te implementeren.

Het juiste medium kiezen

Een belangrijke communicatievaardigheid is eenvoudigweg weten welke vorm van communicatie gebruikt moet worden.

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.