De elevator pitch, een korte maar krachtige presentatie waarin jij een potentiële klant of investeerder moet overtuigen van jouw product of dienst.

De term komt uit New York, de naam geeft de tijdsduur weer waarin een lift van de onderste naar de bovenste verdieping gaat, in ongeveer 30 seconden tot 3 minuten. Dit wachtmoment is een uitgelezen kans wanneer je een belangrijk iemand moet spreken waar je maar geen afspraak mee kan maken. Je wacht tot diegene arriveert bij de lift, stapt “toevallig” ook in en vervolgens is het tijd om te pitchen.

Maar hoe maak je met een elevator pitch een onvergetelijke indruk? Hoe zorg je dat jouw verhaal de interesse van een potentiële klant of investeerder wekt?

Pas je pitch aan op je doelgroep

Wanneer je dagelijks enthousiast bezig bent met jouw onderneming, is jouw kennis over een product of dienst optimaal. Maar zodra je jouw pitch houdt, kan het zijn dat je iemand tegenover je hebt staan die minder of zelfs helemaal niet thuis is in jouw markt. Probeer jezelf daarom in de schoenen van de luisteraar te verplaatsen en pas je jargon hier op aan.

Zorg voor een knallende eerste indruk

Grijp de aandacht van de eerste seconde. Wanneer je in gesprek met iemand gaat of je luistert naar een presentatie, dan zijn de eerste 20 seconden erg belangrijk. In deze tijd bepaal jij of de luisteraar namelijk al of je een verhaal interessant vind. Probeer er dan ook voor te zorgen dat je tijdens deze eerste indruk de aandacht van de luisteraar voor 100% hebt, en deze 100% aandacht ook vast weet te houden gedurende jouw pitch.

Creëer emotie

De ‘why’ van jouw verhaal is enorm van belang in een pitch, omdat deze overdraagbaar is. Zodra jij jouw enthousiasme kunt overdragen dan slaagt jouw Elevator Pitch. Het zit hem in het zodanig verpakken van je boodschap, dat de luisteraar hem kan begrijpen, onthouden, maar vooral doorvertellen.

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.