Conflict

Een conflict neemt vele vormen aan binnen een organisatie. Uw team kan betwisten hoe het werk moet worden gedaan, hoe middelen moeten worden toegewezen of hoe inkomsten moeten worden herverdeeld. Conflicten zijn van nature een kritisch proces rond een idee of een oplossing. Mensen hebben verschillende perspectieven, hebben verschillende motieven en daarom bestaat er een conflict. Het bestaan ​​van conflicten kan echter erg gezond zijn voor de effectiviteit van uw team. Wanneer een conflict zich voordoet, biedt het kansen om verschillende perspectieven te synthetiseren, oplossingen uit te testen en te profiteren van collectieve intelligentie.

Conflicthantering is altijd een belangrijke vaardigheid geweest, die managers moeten beheersen om ervoor te zorgen dat hun bedrijf soepel verloopt. Het aannemen van onderstaande mindsets is cruciaal voor u en het succes van uw bedrijf.

Denk empathisch na

Het is cruciaal om zich in te leven in de ideeën en situatie van uw medewerkers. Een geweldige leider geeft om de mening van elke medewerker.

Wanneer een conflict oververhit is, moet je de emotie naar een beheersbaar niveau brengen. Laat mensen hun frustratie uiten. Stoom afblazen. Je moet goed luisteren en nadrukkelijk knikken. Probeer zo mogelijk actief te luisteren tussen partijen die ruzie maken. Aandachtig luisteren kan u een beter begrip geven van elk van hun standpunten.

Denk transparant

Leg alle kaarten op tafel. Zorg ervoor dat iedereen op dezelfde pagina staat. Veel conflicten ontstaan ​​door een gebrek aan informatie, wat leidt tot misverstanden.

Wees bovendien duidelijk over de kenmerken van het conflict. Is het een persoonlijke kwestie of een institutionele kwestie? Nadat u een onderscheid tussen beide hebt gemaakt, kunt u vervolgens beslissen over een passende manier van handelen.

Blijf gefocust op het probleem

Het is essentieel om iedereen gefocust te houden op de gemeenschappelijke doelen van het bedrijf. Communiceer deze doelen duidelijk en specifiek. Een oplossing die de organisatie waarschijnlijk dichter bij zijn doelstellingen brengt, is ontegenzeggelijk waardevoller dan een oplossing die alleen een team of een individu ten goede komt.

Conflicten zijn cruciaal voor de effectiviteit van teams, maar kunnen ook schadelijk zijn als ze niet worden opgelost. Een effectieve leider beschouwt conflictoplossing als een kans voor groei voor het bedrijf, maar ook als een leerervaring voor zijn of haar eigen volwassenheid met leiderschap. Wees empathisch, wees transparant en blijf gefocust, zodat je je mensen door ongunstige omstandigheden kunt leiden.

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.