Story of success written on an old typewriter

Storytelling, het is een van de krachtigste leiderschapstools. Leiders kunnen storytelling gebruiken om de motivatie van hun werknemers te vergroten en hen te inspireren om grotere dingen te bereiken.

Storytelling is geen nieuw concept, het bestaat al sinds het begin van de beschaving. Het vertellen van verhalen is een universele menselijke conditie. Het is gemakkelijk om cijfers of feiten te vergeten na een vergadering, maar een goed verhaal blijft veel langer in de gedachten van de luisteraar.

Waarom zouden alle leiders verhalen vertellen?

Leiderschap heeft alles te maken met anderen inspireren, om een ​​extreem gemotiveerd personeelsbestand te hebben dat gelooft in de doelen en waarden van het bedrijf. Dat is het ideale scenario, maar in werkelijkheid is het veel moeilijker om werknemers te behouden, gemotiveerd en betrokken te houden. Storytelling is een van de meest effectieve methoden om uw visie te delen en ervoor te zorgen dat uw personeel in de visie gelooft. Niet alleen zal het u helpen een gevoel van connectiviteit tot stand te brengen tussen uw werknemers en uzelf, het is ook een krachtig hulpmiddel om uw strategische doelen te bereiken.

 

Wetenschappelijk bewijs van de effectiviteit van verhalen vertellen

Storytelling roept een sterke neurologische respons op. Onderzoek geeft aan dat onze hersenen het stresshormoon cortisol produceren tijdens de spannende momenten in een verhaal, waardoor we ons kunnen concentreren.

Hoe meer we ons bezighouden met een verhaal, hoe meer oxytocine wordt vrijgegeven. Hoe meer oxytocine wordt vrijgegeven, hoe gemakkelijker het is om ons te overtuigen anderen te helpen. De effectiviteit van storytelling ligt dus in het feit dat het de bereidheid van mensen om samen te werken verhoogt.

Hoe vertel ik een verhaal?

Effectieve verhalen vertellen gaat over meer dan alleen wat er hardop gezegd wordt. Je lichaamstaal en je intonatie kunnen emoties overbrengen, wat op zijn beurt weer belangrijk is om je publiek te vangen en de boodschap te laten doordringen.

Je verhaal laat alleen een spoor achter in de geest van je publiek als je erin slaagt je eigen emoties te bereiken. Deel de mislukkingen en worstelingen die je hebt overwonnen en hoe je erin slaagde om er uiteindelijk triomfantelijk uit te komen. Door jouw ervaringen met jouw personeel te delen, creëer je een band van wederzijds vertrouwen tussen jou en jouw werknemers.

Om aan de emotionele snaren te trekken, moet je inhoud karaktergericht zijn en een emotionele lading hebben. Op die manier zal het publiek uw boodschap veel langer onthouden, en op een veel dieper niveau

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.