Trixolutions

Feedback geven aan medewerkers kan moeilijk zijn. Maar de beste creatieve leiders zijn bedreven in het aanbieden van opbouwende kritiek.

Hoewel het leveren van kritiek aan uw teamleden niet altijd comfortabel is, blijft het een onderdeel van de job. Je moet ervoor zorgen dat uw opmerkingen constructief en niet bijtend zijn.

Hier zijn zeven tips om op een gezonde manier feedback te geven die werknemers motiveert om te verbeteren.

Sla een professionele toon

Er zullen ongetwijfeld momenten zijn waarop je een sterk emotioneel antwoord krijgt op een fout van een werknemer. Controleer je geduld en wacht tot je rustig genoeg bent om meer feedback te geven. Je kunt niet van medewerkers verwachten dat ze openstaan ​​voor kritiek wanneer je ze onmiddellijk in de verdediging drijft door hen de schuld te geven of te beschuldigen.

Benadruk feiten en geen gevoelens

Behandel het probleem, niet je frustraties. Als een grafisch ontwerper bijvoorbeeld onlangs verschillende deadlines heeft gemist, in plaats van te blaffen, “Ik ben het zat dat je mijn deadlines doorbladert!”, Beschrijf precies hoe de acties van de persoon het team negatief beïnvloeden. Geef vervolgens een aantal specifieke suggesties om het individu te helpen het probleem op te lossen .

Let op je woorden

De meeste mensen weten wanneer ze een grote fout hebben gemaakt en hebben geen hulp nodig om zich te schamen. Kies uw woorden zorgvuldig en vermijd demoraliserende uitspraken die de intelligentie van de werknemer in twijfel trekken. Vermijd ook subjectieve uitspraken en algemene generalisaties.

Wees direct bij het geven van feedback

Je problemen wegvegen is een gemakkelijke manier om een ​​ongemakkelijk gesprek te voorkomen. Maar negatieve feedback achterhouden is geen goed idee voor slecht presterende werknemers omdat het hen berooft van informatie die ze zouden kunnen gebruiken om te verbeteren. Probeer op een tactvolle, eenvoudige en duidelijke manier te zeggen wat je bedoelt.

Maak er een tweerichtingsgesprek van

Houd een open houding aan en geef uw teamleden de kans om hun kant van het verhaal uit te leggen. Medewerkers zullen vaak toegeven dat ze tekortkomingen hebben en om hulp vragen – of verklaren legitieme verzachtende omstandigheden waarvan u zich niet bewust was. Je kunt je zelfs realiseren dat een bepaald probleem een ​​symptoom is van een groter onderliggend probleem dat andere teamleden treft.

Focus op het oplossen van het probleem

Wanneer u feedback geeft, moet u bedenken dat u maar één doel hebt: ervoor zorgen dat het probleem snel wordt verholpen. Of u de werknemer nu een aanvullende training moet geven of vaker moet sturen, doe er alles aan om de medewerker te helpen het probleem snel op te lossen.

Balans tussen negatieve en positieve feedback

Weten hoe en wanneer je kritiek moet leveren, is een belangrijke managementvaardigheid. Het consequent aanbieden van complimenten voor goed uitgevoerde banen en het herkennen van verbeteringen is een uitstekende manier om het moreel te stimuleren en positief gedrag te versterken.

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.