Niet iedereen hoeft de beste vrienden te zijn, maar je moet wel een cultuur van wederzijds respect en authenticiteit opbouwen.
Als je een leider bent, heb je niet alleen de macht om je eigen connecties te versterken, maar ook om een werkomgeving te creëren die sociale connecties tussen werknemers bevordert.
De juiste kantoorindeling
De manier waarop een kantoor is ingericht, kan het gevoel van saamhorigheid binnen een team echt beïnvloeden. Door te werken met eilanden voelt iedereen zich als onderdeel van één team. Wanneer medewerkers, die betrokken zijn bij verschillende delen van het bedrijf, dagelijks kunnen zien en horen wat anderen doen, kan dit helpen om meer inzicht in het bedrijf als geheel te krijgen en leren ze elkaar op een beter niveau kennen. Geen van de senioren zit in een kantoor, maar iedereen zit samen.
Regelmatige sociale evenementen
Het is belangrijk dat het team samen tijd buiten kantoor doorbrengt en sociale evenementen zijn een grote beloning voor hard werken. Zelfs een paar drankjes na het werk op een vrijdag kunnen de samenwerking op de werkvloer bevorderen.
Iedereen op de hoogte houden
Door een wekelijkse bijeenkomst kunnen alle werknemers delen waar ze aan werken. Ook door maandelijkse doelen te stellen weet iedereen waar iedereen naartoe zou moeten werken, zo staat iedereen op dezelfde pagina. Dit is ook een kans voor ons om succes te vieren en ervoor te zorgen dat de belangrijkste prestaties door het hele team worden erkend.
Samen een strategie bouwen
Een van de geweldige dingen van werken bij een startup is dat iedereen betrokken is bij het succes van het bedrijf. Het hele team werkt samen om een bedrijfsstrategie te maken en uit te werken hoe de doelen zullen worden bereikt. Omdat elk teamlid betrokken is bij het maken van de strategie, zal iedereen er alles aan doen om mee te doelstellingen te behalen.
Dankbaarheid tonen
Studies hebben zelfs aangetoond dat dankbaarheid leidt tot een opwaartse spiraal van relatiegroei, waarbij elk individu zich gemotiveerd voelt om de band te versterken. Het voorspelt ook gevoelens van integratie en samenwerking binnen een grotere groep, wat betekent dat hoe meer dankbaarheid een werknemer uitspreekt tegenover een andere werknemer, hoe meer sociale cohesie zij voelen bij het hele team.